De belangrijkste vraag die de homepage vaak niet beantwoordt

De pagina is succesvol. De interesse van de bezoeker is gewekt en hij of zij zet de volgende stap(pen): er wordt verder genavigeerd, een blog gelezen, een whitepaper aangevraagd, of misschien zelfs direct contact opgenomen. In alle gevallen prima, want de bezoeker blijft betrokken en in beweging.
De pagina faalt. De bezoeker is in de war, geïrriteerd of gefrustreerd. De pagina geeft bijvoorbeeld geen antwoord op de belangrijkste vraag van de bezoeker. Of de structuur is zo onduidelijk dat de bezoeker geen idee heeft waar te klikken. Ook de trage laadtijd van de website kan hierin een spelbreker zijn.
In dit artikel starten we met de eerste belangrijke vraag die je aan je homepage, of iedere andere belangrijke pagina in je website, moet stellen. Door dit te doen ontstaat een betere aansluiting bij je bezoeker en blijf je scherp op het resultaat dat jouw website moet opleveren.

Conversie op je website: Dít is de belangrijkste vraag

“Wat is dit?”

…is die vraag die iedere bezoeker zich zal stellen bij binnenkomst op jouw website. Een bezoeker wil simpelweg in één oogopslag kunnen zien en beoordelen wat je doet. Niet verwonderlijk geven de beste websites daar dan ook in no time antwoord op. Een bezoeker besluit binnen 2 en 6 seconden of de pagina relevant is. Zorg dus dat je bovenstaande vraag direct kunt beantwoorden en maak de bezoeker tevens duidelijk middels een prettige (navigatie) structuur waar hij of zij zich bevindt op jouw website.

We zien in de praktijk dat de belangrijkste boodschap vaak in de bodytekst verscholen staat. Een gemiste kans. Zorg er dus voor dat de bezoeker niet om jouw kernboodschap heen kan en geef deze dus een prominente plaats.

De kernboodschap communiceren - 3 middelen

Jouw webpagina heeft drie middelen om de bezoeker te kunnen vertellen wat je doet:

Navigatie

Duidelijke, beschrijvende navigatie items helpen je bezoeker om snel vast te stellen waar hij of zij zich bevindt.
Pagina titels. Creatieve teksten zijn leuk, maar zijn ze ook effectief? Helpen ze de bezoeker in die eerste seconden bij het bepalen van de relevantie? Kies liever voor eenvoud en communiceer jouw wat, waar, hoe en waarom in klare taal.

Tussenkopjes en bodytekst

Het belang van duidelijke tussenkopjes en bodytekst wordt vaak vergeten. Toch hebben beide een belangrijke functie; ze geven lading aan je paginatitels en diepte aan je boodschap. Kies hierin wederom voor klare taal. Websitebezoekers ‘scannen’ je website op relevantie, dus zorg dat de sleutelwoorden eruit springen.
Naar de kernboodschap (via twee slimme testjes)
Hoe weet je nu zeker dat jouw webpagina snel en duidelijk de kernboodschap over brengt? Daar kan je natuurlijk uitgebreid onderzoek naar (laten) doen, maar er zijn twee snelle testjes die je vandaag al kunt uitvoeren:

De 5 seconden test

Vraag een aantal vrienden om 5 seconden naar de pagina te kijken en stel ze dan deze vragen: waar gaat deze pagina over? wat heb je vooral onthouden?
De wimpertest. Bekijk de webpagina eens door je wimpers heen. Het klinkt gek, maar het kan je waardevolle informatie opleveren. Door op deze manier naar de webpagina te kijken krijg je een beeld van waar de focus ligt. Want eerlijk is eerlijk: als het je eigen website is, wordt het soms lastig om neutraal naar je eigen boodschap te kijken.

Een goede landingspagina? Dít is de volgende stap

Als je de tests hebt gedaan dan weet je waarom je bezoekers naar jouw website komen. De volgende stap is om ze dan te geven wat ze zoeken. Bezoekers komen niet voor de plaatjes of gave effecten. Ze willen een antwoord, een oplossing. Zorg ervoor dat ze die snel vinden voordat ze wegklikken en naar de concurrent gaan. In een volgend artikel gaan we hier verder op in.