7 tips om de conversie van je contactformulier te verhogen

Dankzij jouw inspanningen voor de zoekmachineoptimalisatie zijn de websitebezoeken enorm gestegen. Je hebt de teksten beknopt en helder gehouden en bent er zeker van dat ze de vragen van de bezoeker beantwoorden. Dat is zelfs zo goed gelukt dat de bezoeker bereid is om tot actie over te gaan: het invullen van het contactformulier. So far so good, je bent nog maar één stap verwijderd van het genereren van een nieuwe lead.

Bij die laatste stap -vaak is dat het invullen van het contactformulier- kan het nog helemaal misgaan waardoor de potentiële klant gewoon een anonieme bezoeker blijft. In de praktijk blijkt namelijk dat veel aandacht uitgaat naar het aantrekken en informeren van bezoekers maar dat in het conversieproces de opzet van het contactformulier vergeten wordt.

In dit artikel lees je 7 tips die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je contactformulier.

1. Hou het kort

Korte formulieren hebben een grotere kans om ingevuld te worden dan lange exemplaren. Zie het formulier als het starten van een conversatie, niet als een verhoor. Overweldig je bezoeker dus niet met een berg aan vragen, probeer het aantal te beperken tot maximaal vijf.

2. Vraag liever niet naar een telefoonnummer

Bezoekers vinden het niet prettig om een telefoonnummer in te vullen. Die vraag is voor veel bezoekers zelfs een reden is om het formulier direct weg te klikken. De vrees om ‘lastig gevallen’ te worden door verkopers is dan groter dan de informatiebehoefte. Wil je de vraag toch opnemen, zorg er dan voor dat het geen verplicht veld is.

3. Wees niet te veeleisend

Technisch is veel mogelijk en kan je bijvoorbeeld afdwingen dat een datum op een bepaalde manier wordt ingevoerd. Handig bij het verwerken van de inzendingen maar funest voor de conversie. Een foutmelding omdat je iets niet correct invult is voor veel mensen een reden om af te haken.

4. Leg uit waarom bezoekers contact moeten opnemen

Laat je bezoeker weten waar je ze mee kan helpen en maak duidelijk wat voor acties er volgen als het formulier wordt ingediend. Je vergroot het succes van het formulier als er een heldere uitleg van de vervolgstappen in staat.

5. Kies de juiste kleur   

De kleur die je kiest voor de verzendknop maakt het verschil. De kunst is om een kleur te kiezen die aan de ene kant past in de huisstijl en het design van de website maar die er tegelijkertijd ook echt uitspringt. De kleur rood heeft de hoogste score als het gaat om aandacht trekken maar ook kleuren als oranje en groen kunnen succesvol zijn.

6. Kies de juiste positie

Plaats het formulier op een opvallende plaats in de pagina en zorg dat het boven de andere elementen uitspringt. Onderin de pagina is dus geen goed idee: de meeste websitebezoekers zullen het formulier niet zien. 

7. Gebruik de correcte opmaak

Plaats alle velden in 1 verticale kolom. Deze opmaak werkt het beste omdat die overzichtelijk is en de bezoeker niet hoeft na te denken over de volgende stap. Plaats veldnamen boven het invoerveld. Dit is de meest gebruiksvriendelijke positie en die weergave is geschikt voor gebruik op mobiele apparaten. 

Je hebt nu een aantal concrete tips voor het verbeteren van een onderdeel van je website, maar succesvolle leadgeneratie omvat veel meer. Wil je gebruik maken van onze ervaring op dit gebied? Neem vrijblijvend contact op, je kunt ons bereiken via telefoon 010-7401080 of via e-mail hallo@cipix.nl.

Interesse? 

Delen