Bouw een online community

Een online community is een plek waar mensen samenkomen op basis van gemeenschappelijke interesses, doelen en passies. Voor organisaties is het de plek waar klanten of leden relaties met elkaar én de organisatie aangaan. Vier redenen waarom dat belangrijk is:

  1. Toegevoegde waarde. Een community is een bron van informatie voor jouw doelgroep. Een plek waar ze antwoorden vinden en waar ze ideeën kunnen uiten.
  2. Marktonderzoek. Leer van de kwalitatieve gegevens die een community oplevert. Observeer de communicatie in de community en ontdek wat de echte behoefte van jouw doelgroep is.
  3. Ambassadeurs. Sommige community members zijn zo enthousiast dat ze anderen overtuigen om mee te doen. Zowel on- als offline zijn ze bereid om het in hun netwerk over jouw community te hebben.
  4. Retentie. De band die een community schept zorgt voor een sterkere relatie met jouw organisatie of merk en daarmee een grotere kans dat klanten of leden behouden blijven.

Best practices voor een online community

Voor dat je begint met bouwen delen we hieronder nog een aantal best practices met je. Deze tips helpen je om een goede start te maken.

  • Begin klein. Ga op zoek naar een populair en relevant onderwerp en focus je op deze niche.
  • Zorg voor basisregels. Denk vooraf na over gedragsregels (geen spam, alleen relevante content delen, enz.) en leg die duidelijk vast. Hou dit vooral eenvoudig en kort maar doe het wel. Voorkom dat sommige deelnemers de ervaring van anderen verpesten.
  • Maak actief deel uit van de community. Stel vragen en deel relevante content.
  • Creëer een gewoonte. Heb de ambitie om jouw community een essentieel onderdeel te laten zijn in het (professionele) leven van jouw doelgroep. Zorg voor regelmatige e-mailberichten, notificaties, opdrachten voor deelnemers, beloningen enz. 
  • Vraag om feedback. Vraag deelnemers waar het beter kan, waar behoefte aan is en speel daar snel op in.

Start met bouwen

Een community bouw je niet in een dag (de meest succesvolle communities zijn begonnen als een simpele e-maillijst!). Ze groeien gestaag doordat ze beetje bij beetje waarde toevoegen voor deelnemers, die dan weer als ambassadeur zorgen voor nieuwe deelnemers ;). Hierdoor kan je continu testen wat wel en niet werkt en kan je snel bijsturen. Besef dat je (en jouw organisatie) geduldig moet zijn maar dat je inzet op de lange termijn beloond zal worden.

Wil je naar aanleiding van dit artikel jouw ideeën voor een online community aan ons voorleggen? We denken graag en vrijblijvend mee, je kunt contact opnemen via hallo@cipix.nl of direct bellen met Mark Rooijens (T: 06-24597897).

Interesse? 

Delen