Concept voor een corporate website ontwikkelen? Deze stap is onmisbaar!

Ben jij voorzien van online ambities het nieuwe jaar ingegaan? Tijd om deze te vertalen naar online resultaat! In ons vorige blogartikel heb je al kunnen lezen over het ideale begin: het moment waarop jouw doelen naadloos aansluiten bij de bedrijfsstrategie. Als die eerste stap eenmaal is gezet kan een online bureau je voorzien in een eerste visuele schets. Maar wist jij dat je hierin zelf al een flinke stap kunt maken? Start vandaag nog met het uitwerken van ideeën.

Corporate website: Van brainstorm naar post-it

Wanneer er consensus is over de doelstellingen van de website is het tijd voor de volgende stap. Want waar moet de inhoud van de website aan voldoen? Je eerste resource: collega’s. Door een brainstormsessie te organiseren breng je belangrijke perspectieven bijeen. Geef collega’s voor aanvang van de sessie food for thought mee:

  • Welke doelstellingen en doelgroepen verdienen prioriteit?
  • Wat moeten de doelgroepen kunnen doen op de website?
  • Wanneer is een websitebezoek geslaagd?
  • Wat mag er absoluut niet ontbreken op de website?

Tijdens de brainstormsessie kunnen collega’s alles roepen waar de website in hun ogen aan dient te voldoen. Omdat hun input kan slaan op allerhande elementen, variërend van de structuur tot de tekst is het raadzaam om met categorieën te werken. Denk daarbij aan:

  • Doelgroepen (voor wie doen we ’t?)
  • Doelstelling (aan welke doelen moet de website tegemoet komen?)
  • Structuur/ Sitemap (hoe ziet de indeling eruit?)
  • Content (welke inhoud moet er op de website komen?)
  • Functionaliteiten (welke formulieren en ‘tools’ mogen niet ontbreken?)
  • Externe koppelingen en integratie met achterliggende systemen (waarmee moet de website communiceren?)
  • Randvoorwaarden, eisen en wensen (wat zijn harde eisen en welke zaken hebben een pré?)

In eerste instantie komt er waarschijnlijk een stortvloed aan input vrij. Daarom is categorisering van belang. Verdeel de muur in secties die overeenkomen met de bovengenoemde categorieen. Laat je collega's vervolgens hun post-its bij de juiste categorie hangen. De volgende stap is het ontdubbelen van de post-its en het prioriteren van de input. Na een intensief uurtje zie je opeens een basis structuur en de belangrijkste functionaliteiten van de website verschijnen!

Heb je de structuur op de muur? Vergeet dan geen foto te maken. Zo kun je na een herschikking van post-its altijd weer terug naar het eerste begin. Probeer vervolgens eens een homepage te creëren vanuit de post-its. Ons advies is om ook deze exercitie met collega’s te doorlopen. Niet alleen zijn hun perspectieven waardevol, ook hun betrokkenheid bij het project wordt hierdoor vergroot.

 

Interesse? 

Delen