Een plan van aanpak voor je nieuwe website: zó doe je dat!

Een stip op de horizon zetten is zo gepiept. De weg ernaartoe is echter minder eenvoudig. Het vraagt dan ook om een gedegen plan van aanpak. Dat geldt voor alle groeiplannen, zowel zakelijk als privé, en bovenal voor websites en online resultaat.

Een uitgesproken wens om een online verbeterslag te maken geeft energie. Een slecht plan van aanpak kan je echter een flinke hoofdpijn bezorgen. Vooral wanneer het plan tot uitvoering komt en het resultaat zowel online als onder de streep een flinke tegenvaller blijkt.

Online resultaat begint bij de basis

Het formuleren van een plan van aanpak vraagt van jou om terug naar de basis te gaan. Stel jezelf eens de volgende vragen: Wat wil ik bereiken? Voor wie?
Oftewel: wat zijn mijn online doelstellingen? En wie zijn mijn online doelgroepen? Het bespreken van bovenstaande vragen in je team leidt in de regel eerst tot verdeeldheid. Maar hé, no guts, no glory. De verschillende perspectieven houden je scherp en in de regel kom je uit bij een plan waar iedereen zich in kan vinden. Het ontwerpen van een plan van aanpak is absoluut zinloos wanneer bovenstaande vragen niet beantwoord zijn. Of het nu gaat om een aanpassing op de website of een hele transformatie: begin bij het begin.

Bedrijfsstrategie als vertrekpunt

Een gedegen plan van aanpak herken je aan het vertrekpunt. Het dient volledig in lijn te zijn met de doelstellingen die de organisatie wil behalen. Waar gaat het bedrijf naartoe? Mogelijk hoop je online meer nieuwe leads te kunnen werven via je website, wil je de backoffice ontlasten, of wil je de organisatie aantrekkelijk positioneren voor sollicitanten.
Wanneer je bepaald hebt wat je wilt en voor wie, is het tijd voor een sitemap. Welke informatie wil je op welke plek terugvinden? Welke interactie hoort daarbij? Wat moeten bezoekers kunnen doen op je website? Een professioneel bureau zal op basis van deze input jouw plannen naar een visuele schets vertalen. Deze leent zich bij uitstek voor een inventarisatie van kosten en de tijdsinvestering die gevraagd wordt. Het is bovenal hét moment waarop je plannen tot leven komen.

Wil je advies bij het opstellen van zo'n plan van aanpak? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bereiken via telefoon 010-7401080 of via e-mail hallo@cipix.nl

Gerelateerde artikelen

4 Tips voor online succes
Website optimaliseren voor jouw doelgroep: een toptaken aanpak in 6 stappen

Interesse? 

Delen