Hoe je website de betrokkenheid bij jouw doelgroepen vergroot

Ben je op zoek naar manieren om de betrokkenheid tussen jouw organisatie en jouw doelgroepen te vergroten? In dit artikel delen we tips die jou helpen om je website daarvoor in te zetten. Wil je naar aanleiding van dit artikel jouw vraagstuk aan ons voorleggen? We denken graag mee, je kunt contact opnemen via hallo@cipix.nl

Vindbaar zijn op het internet is als vanzelfsprekend belangrijk. Echter, alleen vindbaar zijn is niet genoeg. De moderne klant is kritisch en beweegt zich eenvoudig door het web dat uitpuilt van het aanbod. Hij wenst volledigheid, gebruiksgemak en inhoud waar hij zich mee kan identificeren. Wanneer de klant betrokkenheid voelt van een organisatie of merk werkt dat niet alleen door in de relatie tussen deze twee, maar ook in de bereidheid om daadwerkelijk zaken te doen. In het geval van een organisatie met leden is er zelfs een directe relatie tussen betrokkenheid en het behoud van leden. Belangrijk dus! Daarom zetten we vandaag onze tips op een rij om meer verbinding te creëren via jouw website.

Verbinding begint bij de basis

Het fundament van je website is in de basis al bepalend voor de betrokkenheid die je kunt creëren. Zo moet een website allereerst op alle apparaten goed te bekijken zijn en kun je de website vervolgens krachtiger maken met sterke personalisatie mogelijkheden. Niet te vergeten: laat marketing automation voor je werken. In combinatie met krachtige content zorgt automation ervoor dat je leads en prospects kunt binden en door de customer journey ‘loodst’ op basis van relevantie.

Er was eens een bedrijf…

De kunst van het verhalen vertellen is al zo oud als de mensheid. Wij mensen hebben verhalen net zo hard nodig als zuurstof, water en voedsel. De eerste stap naar het bouwen aan betrokkenheid op je website is dan ook het vertellen van je verhaal. Betrokkenheid begint immers met emotie. Een goed verhaal zorgt voor herkenning bij de klant en heeft de potentie om een ‘community’ te creëren. Maak via dat verhaal duidelijk waarom jouw organisatie bestaat. Welke problemen los je op? Wat zijn de voordelen van een jouw services? Met het verhaal start je al op de homepage, alwaar het zich vertakt in alle onderliggende pagina’s.

Gebruikersprofielen op de website benutten

Stem de content waar mogelijk af op persoonlijke voorkeuren. Dat kan bijvoorbeeld door te werken met nieuwsbrieven waarin het mogelijk is om voorkeursinstellingen per onderwerp aan te geven. Werkt je website met gebruikersprofielen? Gebruik die dan om personalisatie mogelijkheden nog verder te benutten. Zo kun je bijvoorbeeld op basis van deelname aan trainingen in het verleden of aangekochte producten gerichte content laten zien die past bij de voorkeuren van de klant.

Content (ver)bindt

Het verhaal van de organisatie moet verteld worden op een manier die relevant is voor de klant. Wanneer goed ingezet is content een fantastische facilitator van conversatie en inspiratie. Denk aan rapporten met opvallende cijfers, whitepapers en e-learning cursussen die onderscheidend zijn.

Content consumptie

Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat deze content goed geconsumeerd kan worden. Hoe je dat aanpakt?

  • Maak de content goed vindbaar op de website. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een krachtige zoekfunctionaliteit op de website. Biedt de mogelijkheid om de resultaten te filteren of presenteer ze in categorieën, enz.
  • Zorg ervoor dat de content regelmatig onder de aandacht wordt gebracht, bijvoorbeeld via social media of nieuwsbrieven.
  • Houdt het content aanbod altijd actueel laat het aansluiten bij (actuele) activiteiten van de organisatie, zoals periodieke events of nieuwe productlanceringen.
  • Bewaak een duidelijke lijn in de content, ontvangers weten zo wat ze kunnen verwachten.
  • Deel de content op in korte ‘snacks’ en in gevarieerde vorm. Zorg ervoor dat ze de geïnteresseerde ontvanger leiden naar gerelateerde grotere brokken informatie.

 

Interesse? 

Delen