HTTPS verbinding: noodzakelijk, maar ook praktisch!

Met ingang van 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Hoewel online veiligheid al tijden een hot topic is, wordt het voor het bedrijfsleven met deze invoering een absolute noodzaak om scherpe maatregelen te treffen.

Grote kans dat je al bekend bent met (en voorzien van) het SSL certificaat, - te herkennen aan het welbekende slotje in de URL balk dat duidt op een versleutelde verbinding. Een SSL certificaat zorgt voor een betere beveiliging van de gegevens die tussen de server (van jouw website) en een internet browser verzonden worden. Een SSL certificaat is dus een belangrijke veiligheidsmaatregel, maar wist je dat het ook veel praktische voordelen kent?

Google houdt van HTTPS

Al in 2014 maakte Google bekend dat een SSL certificaat een ranking factor is in de Google Index. Oftewel: wanneer je website over een SSL-certificaat beschikt (en de getoonde URL dus met HTTPS begint) zal Google je belonen met verbeterde vindbaarheid. Zoek maar eens via Google met een willekeurige zoekterm; de eerste tien zoekresultaten zijn vrijwel altijd voorzien van een SSL-certificaat.

Conversie optimalisatie met een SSL certificaat

De online consument is vandaag de dag alerter dan ooit op veiligheid, onder andere door de waarschuwingen die banken en overheden hierover afgeven. Het groene slotje straalt vertrouwen uit en vertelt de consument dat de website de veiligheid waarborgt. Een SSL-certificaat heeft zo een gunstig effect op de conversie, terwijl de afwezigheid ervan maakt dat websites eerder verlaten of weg geklikt worden. Browsers als Chrome en Firefox geven al een waarschuwing aan de consument door een risicomelding te tonen. Er wordt gespeculeerd dat het hier niet bij blijft: in de toekomst verschijnt er mogelijk een rood kruis over het scherm.


Dat de consument belang hecht aan veiligheid bewijst de opkomst van extended validation, een speciaal SSL-certificaat waarbij zowel het slotje als de naam van de organisatie groen worden uitgelicht. Voorbeelden van bedrijven die dit toepassen zijn banken als Rabobank en ING, maar ook Zilveren Kruis en de ANWB maken gebruik van deze toepassing.

Een SSL-certificaat aanvragen…

…is zo geregeld. Hiervoor kun je terecht bij je hosting partner. Toch blijkt dat nog lang niet alle websites over een SSL certificaat beschikken. Een betere ranking, vertrouwen van de consument, én veiligheid... genoeg redenen om het SSL certificaat voor jou (én je online bezoekers!) te laten werken.

Gerelateerde informatie

Wat je moet weten over de nieuwe privacywet, de AVG

 

 

 

Interesse? 

Delen