Kernwaarden tot leven brengen: het begint hier.

Je kernwaarden en website: ze hebben op het eerste oog misschien niet zoveel met elkaar te maken. Niets is echter minder waar. Je website zou in feite een weerspiegeling moeten zijn van hetgeen waar jouw bedrijf voor staat. Filosofie, missie, aanpak, cultuur en werkwijze; ze verenigen zich allen in je kernwaarden. Ze horen dan ook thuis bij je online uitstraling. Een fantastische kans om te laten zien wat jouw merkbelofte is. Het blijft echter nog te vaak bij die belofte.

Kernwaarden horen niet thuis in de kast. Ze moeten tot leven komen, iedere dag opnieuw. In de praktijk, op je kantoor, bij de klant, overal. Maar hoe blaas je die kernwaarden nou leven in? 

Van kernwaarden naar richtlijnen 

Cipix groeit. Niet alleen in het aantal klanten, maar ook in medewerkers. Intern hebben we die groei aangegrepen als moment om terug te gaan naar de basis: het herzien van onze kernwaarden. Leven we er wel écht naar? We wilden ervan verzekerd zijn dat onze nieuwe medewerkers de kernwaarden ook daadwerkelijk zouden delen. Oftewel, ze niet alleen kennen, maar bovenal uitstralen en ernaar handelen.

Een indicatie van een match tussen kernwaarden en persoon maak je doorgaans tijdens een sollicitatiegesprek, maar in hoeverre blijf je dit na dat moment nog écht polsen? Wij realiseerden ons dat kernwaarden niet louter fraaie eigenschappen zijn. In de basis zijn het vooral regels waarnaar je handelt. Het zijn standaarden waarop je elkaar kunt beoordelen en aanspreken. 

Lucht verkopen 

Opdrachtgevers geven in eerste instantie akkoord op een belofte. In die zin verkopen we in een vroeg stadium dus lucht. Wanneer een handtekening wordt gezet heeft een opdrachtgever, behalve inzicht in onze portfolio, nog immers niets tastbaars in handen. Juist dan spelen de kernwaarden een belangrijke rol; ze bieden de opdrachtgever garanties in een fase waarop het eindproduct nog niet zichtbaar is.

Cipix is een compacte organisatie, maar onze prestaties kunnen prima de vergelijking met die van de 'big boys' aan.  Je kent ze wel: de grote bureaus met een flinke merklading, grote kantoren, en flashy presentaties. Cipix vliegt graag onder de radar. Dat past bij ons en daar voelen we ons prettig bij. Dat is ook een risico, want zonder het grote vertoon komt het nog meer aan op het naleven van je kernwaarden. Als je geen grote naamsbekendheid hebt, zul je immers met wat beters moeten komen.

Professioneel, servicegericht, efficiënZZZZZ … 

Luchtledige termen zijn uit den boze en slaapverwekkend. Algemene kernwaarden zoals ‘professioneel', 'servicegericht' en 'efficiënt' zijn waardeloos omdat ze niets zeggen over wie je nu écht bent en waar je voor staat.  Ons advies luidt dan ook: maak je kernwaarden tastbaar en uniek. Vertaal ze naar een actie, een handeling of een denkwijze.

Het naleven van kernwaarden begint met het vaststellen ervan. Die input moet niet uit een koker van de marketingmanager komen, maar uit de visie van alle teamleden. Het moet bottom-up bepaald worden. Je kernwaarden zijn geen aspiraties, het is de vertaling van wie je bent. Een kernwaarde kun je moeilijk veranderen. En dat zou je bovenal niet moeten willen. Een kernwaarde is verankerd in je DNA. Dus stel jezelf eens de vraag: ‘heb ik hier iets te pakken wat ik moeilijk kan veranderen, en waarmee ik de klant écht iets waardevols bied?’. Als het antwoord JA is, zit je op de goede weg.

En tot slot: maak ze bovenal daadkrachtig, zoals we bij Cipix hebben gedaan. Dit is waar we voor staan: 

  • Denk als een klant
  • Doe wat je belooft
  • Wat we doen, doen we goed
  • Werk snel maar haast je niet
  • Inhoud eerst

Ga je naar aanleiding van deze blogpost ook aan de slag met (het herzien van) je kernwaarden? Mooi! Vergeet niet dat je website hier een 1:1 vertaling van is. We helpen je daar graag bij.

Interesse? 

Delen