Ondergeschoven maar essentieel: de footer van je website

Een website pagina kan je grofweg indelen in drie delen: de header, de content en de footer. De footer onderin is vaak het laatste wat de bezoeker ziet voor hij je website verlaat en daarom een belangrijk onderdeel. Het is een kans om waardevolle informatie onder de aandacht te brengen en de bezoeker tot actie aan te zetten.  

Kenmerken van een goede footer

Een goede footer:

  • zet aan tot actie
  • zorgt ervoor dat belangrijke informatie - zoals contactgegevens - goed te vinden is
  • biedt mogelijkheden om de bezoeker en jouw organisatie aan elkaar te binden via social media of nieuwsbrief

Ook belangrijk: de footer moet mooi zijn en er overzichtelijk uitzien. Vaak heeft het footerblok een donkere kleur met een lichte letter zodat die goed onderscheiden wordt van de rest van de pagina. 

Wat zet je in de footer? 

  • Contactgegevens

Bezoekers verwachten contactgegevens of een link 'contact' in de footer. Je kunt deze link leiden naar een contactpagina met een formulier.

  • Navigatie

De ideale manier om bezoekers op het nippertje nog naar de juiste pagina te begeleiden. Waarschijnlijk vond de bezoeker niet wat hij zocht, hij is immers op de bodem van de pagina beland. Door in de footer een navigatiemenu op te nemen breng je nog even de belangrijkste pagina’s onder de aandacht.

Alle pagina's of alleen de hoofdmenu items opnemen? De keuze is afhankelijk van de ruimte en de structuur van je website. Kijk eens naar de zoektermen van de bezoekers, zitten daar populaire zoektermen bij? Overweeg dan om directe links naar die content in de footer aan te bieden.

  • Social media buttons

Dé plek voor verwijzingen naar de social media accounts van jouw organisatie is ... de footer. Een klik op de buttons zal in de meeste gevallen leiden tot het verlaten van je website. Als je die al in de header van de website aanbiedt dan er een kans dat ze je website helemaal niet zien.

  • Aanmeldformulier nieuwsbrief

De footer is zo'n beetje de standaard plek voor het aanmeldformulier voor nieuwsbrieven geworden. Een kans om de bezoeker net voordat hij jouw website verlaat nog aan je te binden.

  • Meest recente items of aankomende evenementen

Verhoog de attentiewaarde door de laatste posts of aankomende evenementen nogmaals in de footer te tonen.

  • Missie & Visie

Gebruik de footer om te kort (!) te laten weten waar jouw bedrijf voor staat. Je kunt die info versterken door er een aantal belangrijke getallen te noemen. 

  • Certificaten en awards

Verdien het vertrouwen van de bezoeker door hier de logo's van certificaten of gewonnen prijzen te tonen.

Hoe ziet de footer van jouw website eruit? Haal je hiermee het beste uit een websitebezoek? Wil je advies neem dan vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bereiken via telefoon 010-7401080 of via e-mail hallo@cipix.nl

Interesse? 

Delen