Voorjaarsschoonmaak: ruim oude website content op

Het opschonen van oude content maakt je website gebruiksvriendelijker en kan bijdragen aan een hogere positie in zoekmachines. In dit artikel haken we in op de opruimtrend en laten we zien hoe je de bekende KonMari methode toepast op je website.

Ruim oude website content op

De voorjaarsschoonmaak is uit de verhalen van grootmoeder, een beetje ouderwets. Toch is het voorjaar een prima tijd om eens figuurlijk met de bezem ( = delete toets) door het huis ( = website) te gaan.

De KonMari methode: weggooien of opbergen?

Organiseergoeroe Marie Kondo heeft opruimen tot kunst verheven. Haar boek met de beroemde methode is een wereldwijde bestseller en opruimen is inmiddels een echte trend. Versimpeld gesteld bestaat de KonMari methode uit twee stappen: weggooien of opbergen. Centraal staat de vraag: word ik hier blij van? Als het antwoord 'ja' is dan kan je het houden, is het 'nee' dan moet je het weggooien.

Dat is eenvoudig als het gaat om de keukenkast maar bij websites ligt dat net even anders. Als je niet blij wordt van een bepaalde pagina is het belangrijk nog even goed naar de positie in de zoekresultaten te kijken. Word je niet blij van de pagina maar scoort die wel goed in Google (we spreken over Google omdat die de grootste is maar er zijn er natuurlijk meer ;))? Blijf dan nog even bij de delete knop weg...

Waarom webpagina's opschonen? 

Opschonen van oude, niet scorende, pagina’s draagt direct bij een de gebruiksvriendelijkheid en kan ook een gunstige invloed hebben op de waardering door zoekmachines. Het loont dus om de KonMari methode ook eens op je website los te laten.

Gebruiksvriendelijkheid. Een voorbeeld: het is niet wenselijk dat de bezoeker, bij het gebruiken van de zoekfunctionaliteit in jouw website, geconfronteerd wordt met een lange lijst met oude content. Kans is groot dat de bezoeker afhaakt.  

Kannibalisme. In een overvolle website is vaak sprake van pagina's die hetzelfde onderwerp behandelen en daardoor ook dezelfde keyphrases (zin met woorden waarop je gevonden wilt worden) hebben. Google kan dit als verwarrend ervaren en die pagina's helemaal geen waardering geven. Voor de bezoeker is die herhaling ook niet prettig. Die wil na iedere klik relevante informatie vinden en als hij op een nieuwe pagina dezelfde boodschap vindt dan helpt dat niet.

Content waar je niet blij van wordt: twee checks voor je op de delete knop klikt

OK, je bent aan het Konmari-en geslagen en concludeert dat je van bepaalde content niet blij wordt. Volgens Marie Kondo moet je die dan weggooien. Maar, wees niet te roekeloos. Voer eerst de volgende checks uit voordat je op de ‘delete’ knop klikt. 

Scoort die pagina goed in zoekmachines? Dan is dat een reden om je blij te maken en dan gooi je 'm dus niet weg! Er zij verschillende tools om te bepalen of een pagina goed scoort in Google zoals Google Search Console.

Staan er links in de pagina? Of wordt er vanuit andere website gelinkt naar die pagina? Niet weggooien want ook dat is waardevol voor de waardering in zoekmachines. Links zijn voor Google een indicatie dat de website relevant is en dat de informatie die erop staat de moeite waard is om te delen. Externe links naar jouw website zijn daarom waardevol, Google weegt ze mee in de posities in de zoekresultaten. Ook interne links hebben waarde want daarmee help je je bezoekers. Er zijn diverse tools waarmee je kunt zien waar de links vandaan komen, een voorbeeld is de Google search console.

Is het antwoord op bovenstaande vragen ‘nee’? Dan kan je de pagina verwijderen. Maar niet voordat je onderstaande tips hebt gelezen!

Tips voor het opschonen van content

Gooi je een goed scorende webpagina weg? Dat is slecht voor het verkeer naar je website. Gooi je een pagina waarnaar gelinkt wordt weg? Dan verbreek je die links, ook niet fijn. Hieronder geven we 3 tips over hoe je verantwoord kunt opschonen.

Redirect. Maak een ‘301 redirect’ aan naar een pagina die correspondeert met de pagina die je wilt verwijderen. Een ‘301 redirect’ is een interne verwijzing van een oude pagina naar een nieuwe pagina. Je voorkomt zo dat de bezoeker en de zoekbots op een ‘404 page not found’ pagina uitkomen.

No index. Laat de pagina bestaan maar zorg dat die genegeerd wordt door zoekmachines. Dat doe je door een 'no idex' tag aan de pagina mee te geven. De zoekbot wordt dan bij de indexering niet afgeleid door die pagina en kan zijn aandacht focussen op de indexering van de anderen.

Recycle. Bewaar de pagina en de URL maar pas de content aan en let daarbij vooral op de kwaliteit ervan. Voeg extra tekst toe, of voorbeelden, afbeeldingen, quotes van klanten of medewerkers, enz. Let op: wijzig níet het onderwerp of de URL want dan verbreek je de links die vanuit andere websites naar de pagina komen.

Hulp nodig?

Ga je met deze tips aan het werk maar twijfel je of je ze goed toepast? Of heb je andere vragen over het optimaliseren van je website? Je kunt ons bereiken via telefoon 010-7401080 of via e-mail hallo@cipix.nl.

Ook interessant

Vind de beste zoekwoorden voor jouw website

Vergeet de onderkant van je website niet. De kracht van een footer. 

Interesse? 

Delen