Websites in de zorg: een aantal gouden regels uit de praktijk

Een algemene regel op het internet maar eentje die zeker opgaat voor websites in de zorg: de eerste indruk is cruciaal. Belangrijke rol voor het design... natuurlijk! Maar het gaat vooral ook over het gebruik en de kwaliteit van de inhoud van de website.

Eenvoudige navigatie

De kans is groot dat de bezoeker van jouw zorgwebsite nerveus, angstig of zelfs gehaast is. Daarom moet de navigatie duidelijk, consequent en intuïtief zijn. Voldoet de website hier niet aan dan zal de bezoeker snel afhaken. 
We adviseren om maximaal 6 hoofdmenu items te gebruiken en om de overige informatie onder te brengen onder die items. Vind je het lastig om die indeling te maken? We hebben verschillende methoden om je te ondersteunen bij het opstellen van een overzichtelijke menu structuur. 

Goede weergave op telefoon en tablet

Veel van de bezoeken aan de website zijn specifiek gericht op het vinden van de adresgegevens. De kans is groot dat dit onderweg -en dus op de telefoon- gebeurt. Heel belangrijk dus dat die informatie ook op mobiele apparaten goed toegankelijk is. Ander voordeel van een goede mobiele versie: Google houdt hiervan. De website zal beter scoren in zoekmachines.  

Belangrijke content op prominente plek

Plaats adresgegevens, telefoonnummers en bijvoorbeeld bezoektijden op een prominente plaats op de website. Een logische plaats voor deze info is de homepage of de footer (de onderste balk in de website). Verplaats je bovendien in de bezoeker en bedenk welke informatie specifiek voor hen  belangrijk kan zijn. Tip: maak een rondje langs collega's die dagelijks met zorgvragers in contact staan. Wat zijn de meest gestelde vragen? Waar ligt de informatie behoefte? Inventariseer dit, vertaal het naar goede content en publiceer het op de juiste plaats op de website.

Wees niet bescheiden: vertel waarom jouw organisatie de beste zorg levert

Gebruik de website om te laten zien waar de organisatie voor staat en wat jullie onderscheid van andere zorgverleners. Gespecialiseerd in speciale behandelingen of zorg? Betrokken bij bijzondere organisaties of projecten? Laat het vooral zien, het maakt je uniek.

Maak gebruik van bijna 20 jaar internet ervaring

Schrijf je via dit formulier in voor onze e-mail nieuwsbrief en ontvang regelmatig unieke inzichten, slimme tips en tricks die: 
… je altijd binnen drie minuten leest 
… je direct kunt toepassen
… altijd bijdragen aan online resultaat

Over Cipix Internet

Cipix internetbureau ontwerpt, realiseert en beheert websites. Sinds 1999. 
We werken voor ondernemingen, non-profit- en overheidsorganisaties. Dagelijks vertrouwen meer dan 150 organisaties op de diensten van Cipix. Ons kantoor staat in Rotterdam, onze klanten bevinden zich in heel Nederland. En daarbuiten.

We hebben onder meer gewerkt voor: Oogziekenhuis Rotterdam, Focus Kliniek, GGZ Rotterdam, Stichting MS Research, Huisartsenposten Rijnmond, Trombosedienst Delft, Cluster maatschappelijke ontwikkeling gemeente Rotterdam, Stichting Opvoeden. 

Interesse? 

Delen