Wat kost een website? 10 tips voor een goede offerte aanvraag

Duidelijk en concreet

Als je de website offerteaanvraag aanvult met duidelijke specificaties dan:

  • Ontvang je een realistische planning en begroting
  • Vergelijk je offertes beter (omdat je zeker weet dat iedereen hetzelfde begroot)
  • Krijg je wat je verwacht (in plaats van een interpretatie van wat het bureau dacht dat je bedoelde)

Je hoeft trouwens écht geen techneut te zijn om een goede lijst met specificaties op te stellen voor de website offerte aanvraag. Laat de vertaling naar de technische oplossing vooral aan het webbureau over en schrijf in je eigen woorden (maar zo nauwkeurig mogelijk) op waar de website aan moet voldoen. Je zult merken dat die beschrijving niet alleen nuttig is voor het webbureau maar ook voor jou. Deze exercitie dwingt je namelijk om een idee te vertalen naar een concreet en realistisch beeld van de toekomstige website.

Hoe schrijf je goede specs voor een website offerte aanvraag? 10 tips.

  • Doelstellingen – Waarom zet je de website op? Wat moet het jouw organisatie opleveren?
  • Doelgroepen – op wie is website gericht?
  • Sitemap – de kans is groot dat de onderdelen in de website in de loop van de tijd veranderen maar het is handig om de structuur van de website op hoofdlijnen als uitgangspunt te nemen. Begin met de homepage en ga verder met ‘Over ons’ , ‘Diensten’ enz. Werk de structuur uit tot het tweede of derde menu, dan behoud je het overzicht. Extra tip: neem niet blind de huidige structuur over maar denk opnieuw na over de logica van de indeling van de informatie.
  • Specificaties – wat moet de website doen? Wat moet er in zitten? Denk aan zoekfunctie, het beheer van het winkelmandje, direct online solliciteren, enz.
  • Userstories – verbeeld je dat je een persoon uit de doelgroep bent en beschrijf nauwkeurig wat je op de website wilt kunnen doen. Wanneer is het bezoek aan de website geslaagd?
  • Inspiratie – bekijk websites van een ander en verzamel de URL's (websiteadressen) van sites die je goed óf juist slecht vindt. Beschrijf bij iedere URL wat je sterk of juist zwak vindt. 
  • Concurrenten – lever bij je specificaties ook een lijst van websites van belangrijke concurrenten. Wat doen zij goed? Wat ga jij op jouw website beter doen?
  • Planning – heb je al een tijdlijn in je hoofd of is er sprake van een harde deadline? Neem het mee in de specificaties.
  • Diensten na oplevering – eigenlijk begint het allemaal pas bij de oplevering. Denk dus ook goed na welke diensten je tijdens de exploitatie van de website nodig hebt. Waar ga je de website hosten? wie verzorgt de updates van de software waarop de website gebaseerd is (een hele belangrijke in het kader van de nieuwe privacywet!)? , advies over zoekmachine optimalisatie, enz. Vraag ook direct naar het uurtarief en responstijden voor wensen in de toekomst.
  • Budget – niet iedereen vindt het prettig om deze informatie te delen. Begrijpelijk, maar het is verstandiger om toch een indicatie mee te geven. Denk nog even aan de analogie van het huis.

Je gaat in overleg met de aannemer voor aanvang van de bouw en ter voorbereiding hebt je de specificaties op een rijtje:

  • woonoppervlakte 1000 m2
  • 14 kamers met eigen badkamer
  • een Italiaanse designkeuken
  • budget €100.000

Een slechte aannemer belooft dat het goedkomt, vraagt een flinke aanbetaling en levert je wat hij voor het bedrag kan maken. Hele grote kans dat je teleurgesteld wordt. 
Een goede aannemer zal je op basis van deze informatie veel tijd, geld en teleurstelling besparen door direct aan te geven dat de wensen en het budget niet samen gaan. Beter nog, hij gaat met je in overleg om te kijken hoe het budget zo slim mogelijk ingezet kan worden zodat je zo dicht mogelijk bij je wensen komt.

Klaar voor de start!

Als je deze specificaties uitgewerkt toevoegt aan de website offerte aanvraag zal je accurate offertes en waardevolle feedback ontvangen van de webbureaus. Stuur je de specificaties naar info@cipix.nl? Dan ontvang je binnen vijf werkdagen onze uitgebreide offerte.