Een succesvolle website: 3 tips op een rijtje

Zoveel websites en iedereen wil graag opvallen en goede gevonden worden in Google. Maar hoe doe je dat? Aan welke eisen moet een website voldoen om goed gevonden te worden? Website bezoekers worden steeds veeleisender en daar moet je als organisatie slim op inspelen. Daarom hebben wij drie tips op een rijtje gezet, om van jou website een succesverhaal te maken.

De eerste indruk

Door de jaren heen zijn er meerdere eye-tracking onderzoeken uitgevoerd naar de gebruikerservaring van websitebezoekers. Uit onderzoek van Google is gebleken dat bezoekers op de website al binnen 2/10van een seconde  een mening vormen over jouw website. Het onderzoek van Missouri University of Science (http://news.mst.edu/2012/02/eye-tracking_studies_show_firs/) en Technology stelt dat de bezoeker vervolgens nog 2,6 seconden op de website blijft om zijn mening bij te stellen. Binnen nog geen 5 seconden heeft de bezoeker een mening gevormd over jouw webpagina. De eerste indruk is puur gebaseerd op het design. Een goed webdesign aangepast aan de wensen van jouw doelgroep maakt de kans op een blijvende bezoeker groter. Duidelijk zijn in het gebruik van kleuren en een vaste huisstijl maakt je website overzichtelijk. Tegenwoordig zie je dat veel websites in de basis een lichte kleur gebruiken. Het gebruik van kleur is dan terug te vinden in de logo’s, afbeeldingen, en titels. Een rustige basis zorgt ervoor dat de bezoeker makkelijk informatie kan opnemen. Een op maat gemaakte website kan helpen om je bezoekers langer op je website te houden. Denk bij het ontwikkelen van de website ook vanuit de doelgroep. Waarvoor komen zij op jouw website?

Content is king

Ondanks de goede eerste indruk van je website, blijft de kwaliteit van je content ook belangrijk. Steeds meer organisaties zijn zich bewust van het belang van een goede contentstrategie. Omdat bezoekers op je website op zoek zijn naar een dienst of product, is het belangrijk dat je content hierop aansluit. Google waardeert het als je schrijft over jouw expertise. Dit kan in de vorm van een blog. De informatie die je geeft kun je direct delen op social media of via andere kanalen als een nieuwsbrief. Dat brengt ons gelijk bij het volgende punt. Een combinatie van kanalen; Crossmediale inzet van verschillende kanalen zorgt ervoor dat ze elkaar versterken. De juiste inzet kan ertoe leiden dat je beter gevonden wordt in je zoekresultaten.

Error 404?

Voorkom foutmeldingen als een niet werkend inschrijfformulier of een website die niet responsive is. Test daarom je website. Bekijk je website op meerdere mobiele telefoons en tablets. Check regelmatig alle linkjes. Werkt het formulier en krijg je daadwerkelijk een reply na het invullen? Hoe zit het met de laadtijd van je website? Er zijn verschillende websites en tools waar je dit kunt checken. Denk bijvoorbeeld aan de Google pagespeed tool. (https://developers.google.com/speed/pagespeed/) Zorg ervoor dat teksten goed leesbaar zijn. Vraag ook eens aan mensen buiten de organisatie wat zij vinden van de website. Een frisse blik kan nooit kwaad.

Een succesvolle website kost tijd. Echter is het de investering ook waard. Mooie content, een prachtig design; Het draagt allemaal bij aan die stroom van bezoekers en de conversie op je website.

Wil je meer weten, of heb je behoefte aan een frisse blik van een extern bureau? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij vinden het altijd interessant om met je mee te denken. Je kunt ons bereiken via telefoon (010-7401080) of via hallo@cipix.nl.

Interesse? 

Delen